Hnefatafl, 11x11

Hnefatafl, 11x11

Hnefatafl, 11x11

Prastará nórska dosková hra pre dvoch hráčov, ktorá sa pôvodne volala len Tafl. Hnefatafl bol veľmi rozšírený už okolo roku 400 n.l. medzi Vikingami po celej Škandinávii až po ďaleký východ. Brávali ju so sebou na svoje ďaleké plavby a hra rozkvitala až do príchodu šachu. Severania považovali za veľkú cnosť vedieť hrať túto hru.

Skladom 1 ks
Dodanie ihneď
166,00 €

Popis produktu

Hnefatafl (Kráľov stôl – staronórsky: hnefa –kráľ a tafl – stôl)

Prastará nórska dosková hra pre dvoch hráčov, ktorá sa pôvodne volala len Tafl. Hnefatafl bol veľmi rozšírený už okolo roku 400 n.l. medzi Vikingami po celej Škandinávii až po ďaleký východ. Brávali ju so sebou na svoje ďaleké plavby a hra rozkvitala až do príchodu šachu. Severania považovali za veľkú cnosť vedieť hrať túto hru.

Hnefatafl sa pravdepodobne vyvinul z rímskej doskovej hry Ludus Latrunculorum. Mnohé nálezy a fragmenty z oblastí severnej Európy dokazujú rôzne varianty Hnefataflu. Vyrábané boli niekedy z jedného alebo viacerých kusov, najčastejšie v tvare pologule alebo štvorca. Materiál bol rozmanitý: parohy, jantár, kosti, hlina, sklo, rohy, kamene, drevo či zuby. Po nastúpení šachu upadla na dlhú dobu do zabudnutia až do 19. storočia, kedy bola oživená v téme krymskej vojny. V priebehu 20. storočia bola znovuobjavená a v dnešných časoch veľmi obľúbená.

Početné varianty hry sa hrali na obvykle drevených doskách. Krásna vyrezávaná doska s 13 x 13 štvorcami hracej plochy bola nájdená v Gokstade v Nórsku. Niektoré dosky bývali krásne zdobené ale aj jednoduchšie. Hnefatafl v nórskej variante bola hraná zvyčajne na hracej ploche 11x11 alebo 13x13 kociek.

Existovali však aj iné verzie hry. Napríklad škótska verzia sa nazývala Ard-Ri (Vysoký kráľ) a írska Fidchell, Fitchneal či Fithcheall sa hrali na ploche 7x7 kociek a mierne sa odlišovali východiskovými bodmi. Fitchneal je spomínaný v Mabinogi a Cormac glosári z 9. storočia. Fínska varianta bola hraná na hracej ploche 9x9 kociek. Waleský variant Tawlbyund, Tawl Bwrdd (Throw Board) bol na 11x11 kociek a datuje sa do približne 10. storočia. Sasi mali vlastnú variantu Alea Evangelii na 19x19 kociek a spomínaná je v rukopise z 10. storočia.

Štylizované hracie figúrky sa nazývali Hunns. Medzi nimi vynikal „kráľ“ nazývaný Hnefi.

Pravidlá hry sa podobajú na pravidlá šachu. Kráľ a jeho obrancovia zaberajú stred hracej plochy. Útočníci a obrancovia zaujímajú okrajové pozície na doske.

Cieľom kráľa je dostať sa do niektorého z rohov dosky a útočníci sa ho snažia zachytiť, zabrániť mu v úteku. Figúrky sa smú pohybovať len vodorovne a zvisle, nikdy nie uhlopriečne, pokým nenarazia na prekážku. Všetky figúrky okrem kráľa nesmú vstúpiť na pole v strede a rohy dosky, môžu ho len preskočiť. Každá figúrka okrem kráľa je zajatá, pokiaľ je z dvoch strán obklopená nepriateľskými figúrkami a nemôže sa pohnúť. Ak hráč do takejto pozície posunie figúrku sám, zajatý nebude.

Cieľ hry:
Na hracej doske sa nachádza 12 svetlých, 24 tmavých figúrok a 1 kráľ. Svetlé figúrky sa snažia vyviesť svojho kráľa z obkľúčenia do niektorého z rohových polí hracieho plánu. Tmavé figúrky sa usilujú kráľa zajať.

Začiatok hry:
Svetlé figúrky spolu s kráľom stoja uprostred hracej dosky. Kráľ stoji v strede svojich obrancov. Tmavé figúrky sú rozostavené po okrajoch dosky.

Ťahy v hre:
Hráči sa v ťahoch pravidelne striedajú. Všetky figúrky sa môžu pohybovať vodorovne o ľubovoľný počet voľných polí, okrem štvorcov určených pre kráľa, tie sa musia len preskočiť. Ak hráč zovrie v svojom ťahu súperovu figúrku medzi svoje dve figúrky, je táto súperova figúrka zajatá a odstránená z hry. Jedným ťahom je možné zajať aj viac súperových figúr. Pokiaľ však súper vstúpi do obkľúčenia sám, zajatý nie je. K zajatiu je možné využiť aj zvýraznené polia (rohy a stredové pole), pokiaľ na ňom nestojí kráľ a ktoré zastupujú jednu vlastnú obkľúčenú figúrku. Kráľ môže tiež zajať a byť zajatý ako ostatné figúrky. Výnimkou je stredové pole, kde kráľ musí byť obkľúčený nepriateľmi zo všetkých štyroch svetových strán a pole tesne pri strede, kde je treba k zajatiu kráľa obkľúčiť z troch strán, pričom obkľúčenie zo štvrtej strany uzatvára stredové pole.

Koniec hry:
Hra končí víťazstvom tmavých figúriek (útočníka), ak sa mu podarí zajať kráľa. Svetlé figúrky (obrancovia) vyhrávajú vtedy, ak svojho kráľa vyvedú z obkľúčenia na jedno z rohových polí.

RUČNÁ PRÁCA!!!

Materiál: smrek, buk Veľkosť dosky: 40 x 40 cm, hrúbka 2 cm

Súčasťou sú aj hracie drevené figúrky, drevená truhlica na figúrky ručne vypaľovaná a návod.

Drevo je ošetrené prírodným konzervantom - ľanový olej.

Vhodná aj ako dar pre človeka, ktorý má rád históriu, alebo si ju zahrajte s priateľmi a zabavte sa. Super doplnok pre historické akcie.

Viac detailov vo fotogalérii.